Przyczyny awarii turbosprężarek
Brak mocy / za niskie ciśnienie doładowania
- Układ wydechowy niedrożny, nieszczelność na wirniku.
- Wpadły ciała obce (np.: ziarnko piasku, itp.) do turbosprężarki.
- Uszkodzony układ paliwowy lub zły montaż.
- Nie zamyka się zawór sterujący ciśnieniem doładowania
- Brudny filtr powietrza.
- Brak smarowania ( oleju ) turbosprężarki.
- Kolektor ssący nieszczelny (pęknięcie, uszczelki).
- Przewody ciśnieniowe uszkodzone ( nieszczelne, zagniecione).
- Uszkodzona obudowa turbiny lub zawór sterujący.
- Uszkodzone łożysko wirnika.
- Brudne koło kompresji lub intercooler ( chłodnica powietrza doładowującego )
Czarny dym
- Układ wydechowy niedrożny, nieszczelność na wirniku.
- Wpadły ciała obce (np.: ziarnko piasku, itp.) do turbosprężarki.
- Uszkodzony układ paliwowy lub zły montaż.
- Nie zamyka się zawór sterujący ciśnieniem doładowania
- Brudny filtr powietrza.
- Brak smarowania ( oleju ) turbosprężarki.
- Kolektor ssący nieszczelny (pęknięcie, uszczelki).
- Przewody ciśnieniowe uszkodzone ( nieszczelne, zagniecione).
- Uszkodzona obudowa turbiny lub zawór sterujący.
Hałas z turbosprężarki (pogwizd)
- Układ wydechowy niedrożny, nieszczelność na wirniku.
- Nieszczelny układ wydechowy.
- Wpadły ciała obce (np.: ziarnko piasku, itp.) do turbosprężarki.
- Brak smarowania ( oleju ) turbosprężarki.
- Kolektor ssący nieszczelny (pęknięcie, uszczelki).
- Przewody ciśnieniowe uszkodzone ( nieszczelne, zagniecione).
- Uszkodzona obudowa turbiny lub zawór sterujący.
- Uszkodzone łożysko wirnika.
- Brudne koło kompresji lub intercooler ( chłodnica powietrza doładowującego )
Uszkodzony wirnik turbosprężarki
- Wpadły ciała obce (np.: ziarnko piasku, itp.) do turbosprężarki.
- Brak smarowania ( oleju ) turbosprężarki.
- Uszkodzona obudowa turbiny lub zawór sterujący.
- Uszkodzone łożysko wirnika.
Niebieski dym
- Rozszczelnienie turbiny ( pęknięcie pierścienia uszczelniającego)
- Układ wydechowy niedrożny, nieszczelność na wirniku.
- Zapchana lub uszkodzona odma silnika.
- Brudna obudowa turbiny po stronie spalin.
- Brudny filtr powietrza.
- Przewody olejowe turbosprężarki: zasilanie i odprowadzenie zapchane lub uszkodzone.
- Uszkodzone łożysko wirnika.
- Brudne koło kompresji lub intercooler ( chłodnica powietrza doładowującego )
Wyciek oleju na kole kompresji
- Układ wydechowy niedrożny, nieszczelność na wirniku.
- Rozszczelnienie turbiny ( pęknięcie pierścienia uszczelniającego)
- Zapchana lub uszkodzona odma silnika.
- Brudna obudowa turbiny po stronie spalin.
- Brudny filtr powietrza.
- Przewody olejowe turbosprężarki: zasilanie i odprowadzenie zapchane lub uszkodzone.
- Uszkodzone łożysko wirnika.
- Brudne koło kompresji lub intercooler ( chłodnica powietrza doładowującego )
Wyciek oleju na wirniku
- Rozszczelnienie turbiny ( pęknięcie pierścienia uszczelniającego)
- Zapchana lub uszkodzona odma silnika.
- Brudna obudowa turbiny po stronie spalin.
- Przewody olejowe turbosprężarki: zasilanie i odprowadzenie zapchane lub uszkodzone.
- Uszkodzone łożysko wirnika.
Spalanie oleju
- Układ wydechowy niedrożny, nieszczelność na wirniku.
- Rozszczelnienie turbiny ( pęknięcie pierścienia uszczelniającego)
- Zapchana lub uszkodzona odma silnika.
- Brudna obudowa turbiny po stronie spalin.
- Brudny filtr powietrza.
- Przewody olejowe turbosprężarki: zasilanie i odprowadzenie zapchane lub uszkodzone.
- Uszkodzone łożysko wirnika.
- Brudne koło kompresji lub intercooler ( chłodnica powietrza doładowującego )
Za wysokie ciśnienie doładowania
- Uszkodzony układ paliwowy lub zły montaż.
- Nie zamyka się zawór sterujący ciśnieniem doładowania.
- Uszkodzony przewód sterowniczy lub zawór.